23-wiedewei-sommelsdijk-29 23-wiedewei-sommelsdijk-29
Nieuws

Extra veel leesplezier en taalontwikkeling tijdens de Nationale Voorleesdagen!

Gepubliceerd 26 januari 2024

De Nationale Voorleesdagen zijn woensdag 24 januari van start gegaan en Wiedewei doet ook dit jaar weer vol enthousiasme mee! Je kind beleeft in deze periode extra veel leesplezier en leert een heleboel nieuwe woorden. De vestigingen dompelen zich onder in het thema ‘appels’, op sommige vestigingen is er een voorleesontbijt en er komen voorleeshelden op bezoek. Wist je dat wanneer je kind per dag 15 minuten voorgelezen wordt hij of zij al 1.000 nieuwe woorden per jaar leert?

Wiedewei Dirksland dompelt zich volledig onder in het thema ‘appels’ met prentenboek ‘Pit’
De gekozen boeken komen allemaal uit de Prentenboeken Top10 en zijn door onze pedagogisch beleidsmedewerkers afgestemd per leeftijdscategorie en vestiging. Zo gaat je kind onder andere aan de slag met het boek ‘Pit’ waarbij alles tijdens de Nationale Voorleesdagen in het teken staat van appels.  

Bij Wiedewei Dirksland zijn de Nationale Voorleesdagen gestart met een gezellig en gezond voorleesontbijt. Door te voelen, te ruiken en te proeven, ontdekken kinderen de appels en de pitjes die erin zitten. Een glas appelsap mag daar natuurlijk niet bij ontbreken. Ook hebben ze een speciale boekenhoek waar je kind regelmatig voorgelezen wordt. De boekenhoek is volledig ingericht in thema; er liggen appels, pitjes en takjes. En er hangen appels op die je kind zelf heeft geknutseld.  

Naast het voorlezen worden er nog veel meer activiteiten gedaan die bij het thema passen. Zo gaat je kind appelmoes maken en samen met vriendjes pitjes planten in een potje. Zou daar een appelboom uit groeien? 

Grotere woordenschat, inlevingsvermogen, hoge betrokkenheid, beurtgedrag en veel meer
Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling van je kind. Zo leert je kind een heleboel nieuwe woorden waarmee je kind zijn of haar woordenschat uitbreidt en ontwikkelt hij of zij een goed taalgevoel. Onder andere door te horen hoe een zin is opgebouwd. Maar de voordelen van voorlezen gaan nog veel verder dan dat.

Hoe interessanter kinderen iets vinden, hoe beter ze het leren. Zo werkt dat ook bij taal. Tijdens het voorlezen zorgen de pedagogisch professionals daarom voor een zo hoog mogelijke betrokkenheid bij de kinderen. Dit doen ze onder andere door vragen te stellen, materialen te gebruiken die in het boek voorkomen en met haar of zijn stem te spelen voor een extra spannend verhaal. Tijdens het vragen stellen, leert je kind ook sociale vaardigheden, zoals beurtgedrag oefenen. Dit is een vaardigheid die ook later goed van pas komt bijvoorbeeld tijdens het voeren van gesprekken. En door materialen te gebruiken uit het boek, koppelt je kind de woorden aan de juiste materialen.

Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van je kind wordt gestimuleerd tijdens het voorlezen. Je kind leert zich in te leven in de personages van het boek, wat het empathisch vermogen vergroot. Daarnaast wordt zijn of haar fantasie geprikkeld. Tijdens het voorlezen ziet je kind de avonturen voor zich die de hoofdpersoon uit het boek meemaakt.

Grotere onderwijskansen dankzij voorlezen vanaf jonge leeftijd
Met taalstimulering worden de onderwijskansen van je kind vergroot. Vooral in de taalgevoelige periode, namelijk van 0 tot 6 jaar. Dat is de periode waarin kinderen nog beter zijn in het leren van taal. Hoe jonger je kind is wanneer je begint met voorlezen, hoe beter. Als kinderen op jonge leeftijd al een positieve ervaring hebben met boeken en (voor)lezen, blijven ze vaak op oudere leeftijd nog interesse houden in lezen. Zo groeit je kind van kleine lezer op tot een grote lezer!